Karangahake gorge & Waitomo

Tjenare!

Här borta är det fullt upp hela tiden. Vi har i princip bytt stad varje dag förutom idag så det är mycket fart och fläng. För er som är intresserade så reser vi med Kiwi Experience, ett bussföretag som tar en runt hela Nya Zeeland för en rimlig peng. De bokar allt boende och alla aktiviteter till en så bara man vet hur länge man vill stanna på ett ställe och vad man vill göra så fixar de resten. Rekomenderar dem starkt! Har haft det grymt bra än så länge. Ett till plus är att man får resa med samma männiksor ett bra tag så man hinner känna folk lite bättre.

Hursom, efter Hot water beach drog vi vidare till Waitomo, en liten by där det inte finns mycket mer än en pub, ett hostel och ett enormt grottsystem. På vägen från Hot water beach stannade vi till vid Karangahake gorge för en uppfriskande promenad. Karangahake gorge är en ravin där det finns många gammla järnvägsrälsar, tunnlar och som vanligt grym natur.

Strax efter att vi anlände i Waitomo var det dags att hoppa i en våtdräkt för lite black water rafting i Waitomo caves. I grottsystemet rinner det en underjordisk flod och det var där vi raftade. Under tre timmar utforskade vi grottan med hjälp av en gummiring och en pannlampa. Det var en sjuk upplevelse och grymmast av allt var nog alla glow wormsen som satt i "taket", det såg precis ut som den klaraste sjärnhimlen, magiskt!
Sexyyy

En bra bit in i grottan

Och där var sagan slut

Hejs!

Hot Water Beach

Ar ledsen for den sega uppdateringen. Har inte sa mycket tid kvar har sa jag ska fatta mig kort.

Efter Auckland var det dags att bege sig mot "Hot Water Beach". En liten by med en magisk strand. Nar tidsvattnet var lagt sa kan man grava en pool i stranden som da fylls av varmvatten, det var riktigt harligt och en grym upplevelse. Extremt vackert var det dar ute ocksa!

Pa kvallen blev det fest pa lantbyggden. Det var nagot slags jultema med cowboys, indianer, indier och mexikanare. Skum blandning, men sjukt bra kvall!

Bilder fran Auckland

Har kommer lite bilder fran Auckland, det blev inte manga tagna sa ni for noja er med dessa.

Vid overgangsstallen raknar dem ner hur lange det ar kvar till det blir rott. Det gillar jag!

Auckland

Goddagens kära läsare!

Vi har nu hunnit att vara i Auckland i två dagar. Inte den mest spännande staden om jag får säga det själv, dock har vi inte kunnat utforska omgivningen (som verkar vara riktigt fin) då vädret har varit av typen sämre. Det har mest blivit lite strosande omkring stan.

Vi kom nyss hem från en Comeby club. Det var första gången någon av oss var på en sådan och det var sjukt kul. Vi var ca 14 pers i publiken så det var riktigt intimt och stämmningen var på topp. Skulle det finnas ett liknande ställe hemma i kära Umeå skulle jag utan tvekan dra dit en gång i veckan.

Imorgon börjar äventyret på riktigt! Vi lämnar Auckland tidigt på morgon och beger oss mot någon liten håla i öst. Vet inte hur det kommer bli med internet de kommande dagarna då vi kommer resa runt en hel del, men ja.. ni får väl se hur det blir. Jag lyckas inte ladda upp några bilder nu så de kommer vid nästa tillfälle.

Rain rain rain...

Tjenamoss!

Vi befinner oss nu i centrum ännu en gång. Det har varit mulet och regn de senaste dagarna så vi har försökt driva tiden så gott vi kunnat.  Det har blivit alldeles för mycket vandring i olika shoppingcentrum, vi har gått på båtmuseeum = oerhört tråkigt, varit på IMAX ännu en gång, ätit pizza och suttit på caféer. Med andra ord så har det funnits bättre tider.

Ajuste, får ju inte glömma att berätta att det på torsdag äntligen är dags att kasta ryggsäcken på ännu ett plan och bege oss mot Nya Zeeland. Vi landar i Auckland och kommer under 28 dagar försöka ta oss ner till Queenstown och sen upp till Christchurch, sen bär det av till Sydney igen. Det här blir nog sista inläggen i Australien på ett tag så vi hörs om ett par dagar :)

Tjo

Manly

Vi tog färjan över till Manly för att spendera helgen där. Manly ligger i södra Sydney och är oerhört mycket lugnare och mer avslappnat än CBD(downtown) och Bondi. Det kändes nästan som att man var och vandrade omkring i en liten by. Hursom, vädret var på topp = häng på stranden och promenader. Vi stekte och plaskade på vid Shelly beach ena dagen och gick på en promenad upp mot North Head den andra.
Vi såg en ubåt från färjan. Coolt tyckte jag!

Här har vi då Manly beach. Det blev inget dopp här även om stranden var riktigt fin.

Shelly beach ♥ Denna lilla strand är en av två stränder på hela östkusten som är riktiade mot väst. Den ligger några små 100 meter från Manly beach och är proppfull med små snäckor. Den bästa stranden jag varit på än så länge.

Vi köpte en kaka. Den var äcklig, vi hade inga bestick och vi insåg tio minuter senare att vi var omkringade av kackerlackor, men en trevlig kväll var det.

Utsikt över manly

Då bar det av på promenad

Kom upp på ett berg. Det var vackert!

Vi vandrade lite till och såg en ödla

Äntligen framme! Promenaden tog sisådär 4-5timmar fram och tillbaka. Inga trevliga timmar för mig som är extremt rädd för allt med sex ben eller mer. Det kryllade av dem, Uuusch! Men trots mardrömmsvandringen (för min del) så var det verkligen värt det när i väl var framme. Det går knappt att beskriva hur slånde det var där uppe, hur många bilder vi än tog så fanns det ingen som gjorde utsikten rättvisa. Vi såg även några delfiner hoppa nere i vattnet, mys!

Slutsats: Manly är bra, väldigt bra! Om ni någon gång är i trakterna så tveka inte, åk dit! :)

Dinosaurs

Goddagens! Erik lyser med sin frånvaro så jag passa på att kasta upp ännu ett inlägg. Efter surfcampet bodde vi två nätter i Kings Cross, Sydneys red-light district och ett populärt partyställe. Är det strippklubbar, knark och prostutierade man är efter så är det dit man ska. Bara längst vår gata fanns det 6 olika strippklubbar. Stället var inget för oss och hostelt var unket så vi drog snabbt därifrån.
Den enda bilden vi knäppte

Det var dåligt väder så vi drog en sväng på nationella museet för att kolla på mineraler och dinosaurier. Oerhört spännande!

Surf Camp Australia

I måndags drog vi iväg på surfcamp. Vi spenderade de kommande tre dagarna vid vackra "Seven mile beach" som ligger bredvid den lilla byn Gerrora, 2 timmar söder om Sydney. Vi åkte med Surf Camp Australia och de är verkligen kanon, rekommenderas starkt! Önskar verkligen att vi hade stannat där längre än de tre dagarna vi var där. Har inte så mycket att säga utom att jag redan längtar tillbaka. Det bästa på resan än så länge :)

Seven mile beach

Team Chicken&Dynomite soup

Vem kan!

Två av våra fina ledare

Campet

OMG! Vi hittade en Hayden!

Glömde smörja in handen så fick en otroligt vacker wetsuit-bränna! Min hand är nu vacker och gyllenbrun medan resten av mig är blek och deprimerande

Våra förtjusande ledare. Ett riktigt skönt gäng!

Update: Är ju så dum så jag glömmer att berätta hur det var att surfa så här kommer det: Det var FANTASTSIKST! Att lyckas stå på brädan var inte alls lika svårt som jag först trodde att de skulle vara, dock så hade vi stora nybörjarbrädor så det beror väl på det. Fick en mindre bräda senare och då vart det betydligt svårare, så nog är det svårt om man ska surfa "på riktigt". Bra träning är det också. Kroppen var öm och slutkörd varje dag.

Gammalt gammalt

OJOJOJ, vi lever! Sen vi kom tillbaka från surfcampet har vi haft svårt att få tag på internet, men bättre sent än aldrig! Bondi är ett riktigt grymt ställe och samma gäller Bondi Junction som ligger någon minut bort med buss. Ett av mina favoritställen i Sydney. Vädret var på topp så det blev mycket häng vid stranden och många promenader.

Fish'n'Chips

Under en av dagarna passade vi på att gå promenaden mellan Bondi och Bronte beach, det var en riktigt härlig sträcka som tar ca 1 timme att gå. Nu i november så är det en årlig utställning som heter "Sculptures by the sea" runt stränderna. Många intressanta skapelser fanns det.

Lite mat i Bondi Junction. Världens godaste pizza förövrigt! MUMS!

Dåligt väder rullade in under en av kvällarna så Sydney Aquarium hamnade på schemat. Det fanns många intressanta varelser t.ex. djuphavskrabbor som kan bli 4 m breda. Det ni!

Erik fascinerades av en sjöko

Vi hittade en trevlig restaurang "Pancakes on the rocks" som serverar pankakor 24/7. Med föräldrarna på andra sidan jorden så fick det bli ett lass till middag.

@ Bondi

Tjo allesammans!

De senaste dagarna har vi bott pa Bondi och njutit av strandlivet. Tillgangen till internet ar inte sa stor har sa tyvarr har det inte blivit nagra uppdateringar de senaste dagarna.

Pa mandag drar vi ivag pa surfcamp i ett par dagar for att bli riktiga surfdudes. Vi hors igen efter det!

Tjing!

Happy birthday to me!

Då var man 20! Jag har haft en helt underbar födelsedag här borta, troligen den bästa någonsin! Det var zoobesök och IMAX som stod på schemat denna fantastiska dag.

Dagen började med att vi tryckte i oss lite mackor för att snabbt hinna ta oss till zooet. För att ta sig dit var vi tvugna att åka färja = mys. Väl framme vid Taronga Zoo var det bara att börja vandra och OJ vilket ställe. Det är ett av världens största zoon och den tar nog pris över bästa utsikt också.

6 timmar senare var vi klara och det var dags för att få i sig lite mat. Vi slog oss ner på Cargo bar i Darling Harbour. Ett riktigt härligt stället med stor uteservering och världens trevligaste personal. Eftersom det var min födelsedag överraskade dem mig med en magisk creme brulee med tända ljus samtidigt som dem spelade maraccas och sjöng. Kunde inte ha önskat något bättre!

För att avsluta kvällen såg vi Reel Steel på IMAX och det var AMAZIIIIING! IMAX har världens största bioduk och den rackarn var inte liten. Den tog upp hela synfältet så det var verkligen som att man var inne i filmen. Filmen var över mina förväntningar  det är alltid bra! (Mamma, se den!)

Från färjan

Lite bergsgetter

Vi såg en sälshow, otroligt mysig och charmig. Troligen det bästa på Zoot!

Lite streching. Inte den dummaste utsikten!

Cp face @ Cargo Bar

/Lisa

Day 2

Halloj!

Dag nummer två och vi är fortfarande lika trötta. Det blev ett litet besök till "Chinese garden of friendship", en mysig liten park med kinesiskt tema och mycket koifiskar. Efter det blev det ett halvhjärtat besök på Bondi. Det är ju senvår här nere så vattnet var inte alls så varmt som man hade hoppats på, ungefär som hemma i Sverige under sommaren, men trots det så var det helt fantastiskt skönt att tumla omkring bland vågorna. Dit blir det verkligen att åka igen!

Chinese garden of friendship

Bondi Beach

Nöjd efter första doppet

/Lisa

Day 1

Som sagt så slog jetlagen till hårt. Efter ett snabbt besök till circual quay(där opera huset och bron ligger) och botanical garden så var vi helt slut. Vi återvände snabbt till hostelet och föll i säng strax innan 19.

Det blev inte många bilder tagna, men några lyckades vi få

Update

G'day!

Efter 35 timmars flygande och ett större antal tårar var vi äntligen framme. Trodde inte alls att det skulle vara så svårt att säga hejdå till alla som det faktiskt var, men nu känns allt prima igen!

Jetlagen har slagit oss båda hårt så en bättre updatering kommer imorgon!

Den stora dagen!

Resfebern är nu ett faktum, en riktigt mysig känsla måste jag säga! Känner mig som ett litet barn på julafton. Nu blir det lite sista mys med familjen innan det bär av :)

Nu kör vi!
UMEÅ - STOCKHOLM - PEKING - SYDNEY

Avskedsmiddag!

Halloj!

Igår var det dags för avskedsmiddag med de närmaste vännerna. Det bjöds på middag ute i Eriks stuga, mycket skratt och gott sällskap. Kvällen kunde inte ha blivit bättre och det känns verkligen riktigt tråkigt att behöva lämna dessa söta och goa människor, men tiden går snabbt så förhoppningsvis ses man snart igen!

Vill tacka alla för en helt underbar kväll. Ni kommer saknas massor! ♥

YES!

Packningen är färdig!! ÄNTLIGEN! Tog längre tid än jag hade planerat, men nu mina vänner är väskan klar. Känns riktigt skönt!
Hänger med nya vännen!

Det är rekomenderat att man ska packa om väskan fyra gånger innan avresa, och jag börjar nu förstå varför. Åtta månader är en lång tid och man vill att allt ska bli bra.
Jag började med att plocka fram allt för att få en överblick av hur mycket som skulle med, och sen var det bara att sätta igång. Tre packningar senare kände jag mig nöjd. Troligen kommer det ske en del skysteringar under resan, men det kan man nog inte komma undan.

TIPS! Om du ska packa en ryggsäck se till att placera alla tunga saker närmast ryggen, alla mellantunga över dem och de lättaste längst ner så det blir lite skonsammare för ryggen.