2012

GOTT NYTT ÅR ALLESAMMANS!!

Hoppas ni alla får ett helt underbart nyårsfirande!
Kram och pussar i massor!

10 days

Tjohopp!

De senaste 10 dagarna har spenderats i vårt kära Sydney. Det är riktigt kul att vara tillbaka här även om jag kanske börja ledsna lite på att inte ha något att göra. Vi arbetade av staden så bra förra svängen så nu finns det inte mycket kvar för oss att göra. Vi hänger omkring i staden och sitter i parkerna och hoppas på att solen ska titta fram på riktigt. Efter nyår ska de bli sol och massor med plus grader. Hoppas hoppas!

Julen spenderades på Bondi Beach. Även om det är mycket festande kring juletid här så körde vi på två lugna dagar. Det blev jul både den 24 och 25:e för oss. MYS! Båda dagarna var i princip identiska. Vi klev upp nio på morgonen, åt gratis pankaksfrukost, sprang ner till stranden och brottades med vågorna, sprang upp någon timme senare för lunch, ner till stranden igen och upp vid fem-sex tiden igen för middag. En minst sagt annorlunda jul, men det var trevligt ändå. Julkänslan och familjen saknades en aning, men att hänga på stranden är inte så dåligt det heller. Älskar att hoppa omkring i vågorna! Innan jag kom hit har jag alltid trott att vattnet på Bondi ska vara varmt. Det är det inte! Kallt kallt! Varmare än hemma, men fortfarande kallt.

Det var Trååångt under juldagarna

Vi stötte på tomten på stranden. Han surfade omkring på vågorna innan han äntligen tog sig in till land för att dela ut godis till barnen. Har sett det så många gången på tv och nu får jag äntligen vara där själv. Drömmar slår in ibland.

Vi hittade lite tuffa pepparkakor

Etik kör på ett tappert försök till att bodysurfa

Slänger in de sista bilderna från NZ

På vägen till Christchurch körde vi förbi en turkos sjö. Mt Cook, Nya Zeelands högsta berg ska finnas där i bakgrunden också

Såhär såg det ut i centrala Christchurch. Det fanns inte mycket att se helt enkelt.

På ett torg hade dem byggt ett litet shoppingcenter med hjälp av containers. Det låter inte så fräsht, men det var sjukt mysigt och riktigt snyggt gjort!

B-boom!

Jag presenterar för er: Queenstown i bilder!
Det blev inte många bilder knäppta under veckan och inte levar de upp till hur bra det var heller, men vad ska man göra!?

Körde på ett skydive. Det var GRYMT! Att hoppa fallskärm är inte ens i närheten så läskigt som att hoppa Bungy, iallafall inte så högt som jag hoppade. Scary Shit!

Queenstown från en kulle. Ligger fint till!

Vi hittade ett kul spel inne på Cowboys

Världens godaste hamburgare, Furgberger, i solnedgången. Magiskt!

Ännu en Furgberger på standen

Och feting pizza på stranden. Mycket skräpmat konsumerades  och speciellt på stranden, bästa kombon.

Vi åkte på en heldags utflykt till fjorden Milford Sound. Efter en lång bussresa var vi redo för en 2 timmars lång kryssning runt om i fjorden. Vädret var på topp och naturen riktigt slående. Ett helt otroligt fint ställe om jag får säga det själv.

Jag ligger lite efter i uppdateringen så ska jobba på att bättra mig. Enligt vädret så ska se vara regn i ett par dagar framöver så då ska man säkert kunna fixa ett och annat

In Love ♥

QUEENSTOWN i mitt hjärta ♥ Herregud så bra vi har haft det där. Det har varit så j*vla kul, kan knappt beskriva med ord hur bra det har varit. Fem dagar spenderades där, jag har varit ifrån stället en dag nu och jag saknar det redan. Kommer garanterat att åka tillbaka dit någon gång under resan.

Eftersom det händer så mycket i Queenstown är det många som stannar där under en lång tid så man stöter hela tiden på människor man rest med tidigare i Nya Zeeland. Det har varit grymt kul att träffa alla som man lämnat bakom sig igen och speciellt de svenska pojkarna som vi reste med i början av äventyret. Dem var tvugna att stanna kvar uppe i Taupo och vi hade ingen chans att säga hejdå så grymt kul att få stöta på dem en gång till.

De två senaste nätterna har vi varit i Christchurch. Här finns det verkligen inget att göra, vi har till största del bara suttit inne på hostlet och kollat serier. För er som inte hört så var det en stor jordbävning här i början av året. Mycket blev förstört och hela centrum är fortfarande avstängt.
Om två timmar går vårt flyg tillbaka till Sydney. Det kommer bli riktigt kul att komma tillbaka till vårt "hem" här på andra sidan, men det kommer bli tungt att lämna Nya Zeeland bakom sig. Vi har haft en underbart tid och både jag och Erik vill tillbaka hit.

Bilder kommer!

Nevis Bungy & Swing

JAG GJORDE DET!!! SHIT Shit shit! 134meter, 8.5 sekunder fall, världens tredje högst bungy. Jag Är Bäst!

Smile!

Egentligen mådde jag såhär

Strax därefter var det dags för Nevis Swing, världens storsta swing, 300 meter lång båge. GALET!

På återseende!

Wanaka

Hallå igen!

Wanaka blev vårt nästa stopp på resan. Det här är samhället Erik har längtat till mest av allt. Han sökte runt på google maps och blev helt förälskad. Nu när vi varit där är jag också det. Omgivningen är verkligen den vackraste och mest fängslande än så länge. En liten arkitektnörd som jag är måste jag smyga in med att husen där är obeskrivligt grymma! ♥♥♥

Jag, Erik och Fredrik hyrde lite mountainbikes och drog på en sväng.

mys

Vi stannade till på Puzzling World med bussen, ett litet ställe med en massa illustionsrum och annat skoj.

Ciao!

Westport > Franz Josef

Efter kaiteriteri satte vi våra små rumpor på Kiwibussen för att ta oss till vårt nästa stopp, Westport. Där gjorde vi inget.

Vi åkte förbi "Pancake Rocks" på vägen från Westport

Vi åkte vidare till Lake Mahinapua. Där var det maskerad med tema "P" som gällde. Kreativa som vi är så var Erik en pimp medan jag var pilot, påhittigt!

Franz Josef blev nästa stopp, en liten by som ligger vid foten av en glaciär. Även om det bor ca 300 pers där verkar det vara ett riktigt härligt ställe. Omgivningen var att dö för! Två nätter spenderade vi här eftersom vi gick en heldagstur uppe på glaciären. Till en början var det riktigt grymt att vandra på glaciären, men eftersom det finns så mycket snö hemma så var det inte så imponerande allt för länge. Tror man hade uppskattat det mycket mer om man kommer från ett mer tropiskt ställe än Sverige.
Franz Josef Glacier

På med istaggarna

Down Town. Hela byn är omkringade av berg som syns i bakgrunden, lite avis blir man!

Blev mysmiddag med svenska pojkarna och de danska tjejerna
Erik passade på att fylla 20 på detta lilla ställe. Grattis till honom!

Kaiteriteri

Kaiteriteri ligger precis vid Abel Tasman National Park som ska vara ett av de finaste ställerna i Nya Zeeland och även en av de saker vi såg mest fram emot här i Nya Zeeland. Det var en tvådagarsutflykt med vandring, tältning och kajak som stod på tur.

Vi steg upp tidigt på morgonen för att börja traska mot Bark Bay som skulle bli vårt hem för natten. Efter 5-6 timmars traskande i regnskogen var vi äntligen framme. Att övernatta i tält var, även om det var myggigt och kallt, riktigt härligt. Morgonen efter var det dags för att paddla kajak. Det var bara jag och Erik som var uppbokade på den trippen vi hade tänkt göra så vi blev uppgraderade till en ännu dyrare och bättre tripp - jag gillar! Det var ett helt fantastiskt ställe att paddla på. Naturen var otroligt vacker och vattnet turkost och fint. Vi paddlade på i sex timmar och åkte förbi två sälkolonier. Det var bebis säsong och dem var sååå söta.

Om man inte har paddlat kajak förrut måste jag rekomendera alla att göra det. Det var min första gång och det var helt magiskt. En riktig frihetskänsla att bara kunna glida omkring på vattnet.

Snabb uppdate

Whoo! Nu var det verkligen ett tag sedan jag var inne här känner jag. Ursäktar för en dålig uppdateringen, men vi har i stort sett bara bott i små byar de senaste dagarna så glöm allt som har med telefoner och internet att göra.

Det rullar på som vanligt här nere och sen vi lämnade Wellington har vi hunnit spendera fyra nätter i Kaiteriteri, en i Westport, en i Lake Mahinupua, två i Franz Josef och en i Wanaka. Mycket har alltså hunnits med - vi har tältat i vildmarken, paddlat kayak, haft krabbjakt, åkt buss, Erik har äntligen fyllt 20, åkt lite mer buss, gått på en glaciär, varit på maskerad, spanat in berg etcetc. Kameran har arbetet hårt så bilder kommer. Så fort jag får tag på mer internet i vårt nästa stopp kommer det en hel drös med inlägg. Tills dess, håll ut!

Cheers!

Wellington

Goddagens!

Två nätter spenderades i Nya Zeelands huvudstad Wellington. Tror att stället kan vara riktigt härligt, men det regnade större delen av tiden vi var där så vi han inte se stadens i dess riktiga glans.
Vad gör vi när det regnar?! Vi går ju på museum såklart! En intressant utställning hittade vi, Awesome Forces, Erik vart alldeles till sig.

Det lättade upp mot kvällen så vi tog en Cable Car och åkte upp till Botaniska trädgården. Vi vandrade omkring i 15 min tills vi hittade ...

... en lekplats. Vi busade omkring en sväng innan vi åkte ner för berget och köpte oss lite glass för att sedan ...

... ta en promenad längst kajen. Höga på socker gick vi tillbaka till hostlet ...

... och njöt av utsikten från vår balkong för att sedan dega ihop framför lite Entourage.

River Valley

I lördags anlände vi i River Valley och det stället tar verkligen priset i att ligga mitt i ingenstans. Det fanns inget mer än får, kor och det huset vi bodde i. Naturen omkring var dock oerhört vackert och utsikten från bussen var otroligt mysig.

Vi åkte till River Valley av en anledning och det var White Water Rafting, vilket var AMAZING! Raftingen som vi åkte var grad 5 av 6, alltså bland de vildaste man kan åka. Tyckte inte det kändes så överdriver farligt, finns nog mycket värre stup än de vi åkte i. Just raftingen i River Valley ska dock vara en av de bästa i Nya Zeeland och det beror nog mycket på naturen omkring, den var verkligen slående. Rekommenderar alla att pröva!

Vi körde förbi Mordor(vänster) och Mt Doom(höger) med bussen

För att ta sig till andra sidan vattnet fick man åka linbana :)

Vi drog på ännu en liten promenad

Tongariro Alpine Crossing

Det var hiken som kallas "Tongariro Alpine Crossing" som vi gjorde här i Taupo. Den är utsedd till att vara en av världens topp 10 dagsturer och OJ vad det stämmer! Efter varje liten sväng blev det bara mäktigare och mäktigare. Leden var 2 mil och tog oss strax över 7 timmar att gå, skulle göra om det alla dagar i veckan!

Vi vandrade förbi Mount Ngauruhoe, även känt som Mount Doom från sagan om ringen. Man kunde välja att gå upp för berget, men jag och Erik fegade ur och tack och lov för det. När vi var klara med vandringen fick vi reda på att en av dem vi kommit närmast ramlat och tumlat en bra bit ner för berget. Vi har inte lyckats träffa honom ännu, men vi har hört att han ska ha kommit undan med att "bara" brytit armen. Med tanke på bergets underlag och hur brant det är så hade jag varit väldigt lycklig med bara en bruten arm. Vi hoppas att allt går bra för pojken!

Mount Doom där till vänster

Red Crater

Lunchpaus

Vägen hem

På vägen ner kom vi oväntat nog till en regnskog

Trött_tjej91

Taupo

Nästa stopp på resan var Taupo och det är även där vi befinner oss nu. Tre nätter har vi varit här och vi trivs riktigt bra. Imorgon lämnar vi dock detta mysiga samhälle för att dra vidare mot River valley för nya äventyr.

Taupo - ett vackert samhälle med 22000 invånare och en sjö så stor att Singapore rymms i den. Det är otroligt vackert och fridfullt på det här stället. På andra sidan sjön finns det en stor bergskedja som aldrig gör en besviken. Solat, badat i varma källor, matat fåglar, utgång och gått på hike är vad vi sysslat med de senaste dagarna. Hiken krossar allt jag någonsin gjort, blir lite småkär när jag tänker tillbaka på det. Helt magiskt!
Huka falls, Nya Zeelands mest besökta turistplats. En 100m bred flod trycks igenom en 15m gång. Det kanske inte ser så speciellt ut, men trycket i det där vattnet var inte dåligt!

Vi tog ett dopp i Taupo Hot Springs. Ur det lilla vattenfallet i bakgrunden kommer det ca70 grader varmt vatten som sedan rinner ut i floden = varmt och mysigt!

Middag vid sjön med Erik och Amdanda

Kastade sten

Såhär ser det ut här och samma gäller i stort sätt i alla andra samhällen vi varit i än så länge. Berg i bakgrunden och inga hus högre än två våningar. Vi gillare!

Rotorua

Efter Waitomo spenderade vi en natt i staden Rotorua. Rotorua är känd för sin geotermiska aktivitet och hela staden luktar ruttna ägg från alla svavelhaltiga källor som finns där. Folk hade till och med källor med kokande vatten på sina bakgårdar, kändes farligt!

Under vår tid där passade vi på att åka luge i berget som fanns i närheten (som gocart fast utan motor och ner för en backe). Jag gillade det inte alls då det var lite för snabbt och osäkert för min smak, mes jag vet! Det fanns inget kanter eller skydd i svängarna även om det var ett stup nedanför, men fin utsikt var det.
Där vi körde

Vi drog på en geotermisk park för att spana in lite kokande källor, mudpools och en gaiser. Även om det låter tråkigt så var det riktigt kul att gå omkring och kolla på allt. Vi fick även kika på maoriernas kultur och hur de nyttjade deras speciella landskap. Kiwifåglar fick vi också se :)
Guiden kokar ägg i en av källorna

Gaisern var 25-30 meter hög. En grym upplevelse att se!

Så här glad var erik efter att få en en gaiser