The culinary journey begins

Tjenixen!
 
Sista dagen i Hanoi for jag och några jag lärde känna i Halong Bay på en food tour. Det var fem av oss och vår söta vietnamesiska guide. Hon visade oss runt i stan och tog oss till små restauranger där vi fick testa på olika typer av street food och vietnamesiska rätter. Efter 3 timmars konstant ätande var jag otroligt mätt och det var dags att ge sig in på hostlet och vänta tills bussen skulle gå. Det var verkligen en sjukt kul upplevelse med härligt sällskap och riktigt god mat. Över förväntan! Tyckte först det var lite dyrt, men i efterhand så var det värt det varje dag i veckan.
 
Sticky rice med majs toppat med rostad lök och fläskkött(det fluffiga. Crazzy!!) 
En egentligen ganska smaklös rätt, men fläsket var riktigt salt och gott.
 
Frukter

Mango skin - Ser inte så aptitretande ut, men hur goda som helst. Ny favvofrukt!
 
Vi fick göra egna "cold rolls". Rispapper, sallad, morötter, gurka, jordnötter, nudlar och friterad fisk hade vi i dem. Sjukt gott!
 
Vietnamesisk steamed pork and mushroom pancake
 
Ålsoppa med ägg - Ok!
 
Bia Hoi (färsk öl) - Troligen den godaste ölen jag haft i mitt liv. 
Hela gänget samlat. Erik, Michael, vår guide, jag, fransman och Björn. 
 
Tropisk fruktsallad. Så här ser man folk sitta överallt längst gatorna här. Små, små pallar ofta mitt på trottoaren. 
 
Kalaset avslutades med Mozzarella sticks. Kanske inte så vietnamesist men fy så gott!
 
Lyckades fånga en lite bättre bild på hur knökfullt det kan vara på gatorna och med byggnaderna här. Till en början var det otroligt frustrerande att ta sig fram, men staden har verkligen växt i mina ögon och jag längtar redan tillbaka. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0