Greetings from Cambodia

Hejsan!

 

Igår sade jag adjö till Vietnam och korsade gränsen till Kambodja. Vietnam har verkligen varit ett fantastiskt land att resa genom. De människor jag träffat och vänner jag skapat är de trevligaste och mest underbara. En perfekt start på min resa och jag hoppas redan att jag kommer kunna återkomma till landet.

 

Jag korsade gränsen till Kambodja med buss och allt gick rikitgt smidigt. Efter knappt fem minuter in i landet märkte jag stor skillnad på fattigdomen mellan länderna. Jag har alltid vetat att Kambodja är ett riktigt fattigt land och har alltid trott samma om Vietnam också. Skillnaden var dock mycket strörre än jag förväntat mig. De slitna hus jag sett under mina bussresor i Vietnam är fina villor i jämförelse till det första jag såg av Kambodja. Det var inte hus. Det var fyra pinnar, ett fattigt plåt-tak och lite tygbitar till vägg som gällde. Även infrastrukturen ändrades drastiskt efter gränsen. Jag var verkligen, och är fortfarande, helt förvånad över hur stor skillnad det kunde vara, så snabbt som det var. 

 

Idag har jag och tre svenska tjejor varit på en dagsutflykt till S-21, Killing Fields och till Ryska marknaden. Det har varit en väldigt lärorik och trevlig dag. Imorgon ska jag snabbt försöka gå runt lite i stan innan jag hoppar på bussen mot mitt nästa stopp, Sihanoukville. Där ska jag möta upp med Jack från Australien som jag träffade i Nha Trang. Planen är att vi ska resa runt lite i södra Kambodja tillsammans. Än är inte mycket planerat så vi får se vad som händer. 

 

Ska försöka ladda upp lite bilder imorgon eller dan efter :)

 

Ciao!


Kommentarer
Postat av: Amanda

Hej Lisa! Kul som fasen att följa dig här på bloggen:) Tänkte även fråga hur dina kameror fungerar för dig? Jag har funderat mycket på att skaffa en ny, och tänkte att du säkert kan ge mig lite kloka råd på den fronten:)

Sköt om dig finaste<3 kram!

2013-01-28 @ 19:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0